Ha van egy sikeres vállalkozásod, – legyél éppen feltörekvő kezdő vagy szárnyaló, tapasztalt cégtulajdonos – nyilván te is szívesen mutatod meg a potenciális partnereknek és a szakmabelieknek egyaránt, mit tettél le az asztalra.
Ezzel egyrészt megalapozhatsz egy alapvető ismertséget, másrészt pedig te is fontos tényezővé válhatsz az adott piacon. Egy ilyen jellegű bemutatkozáshoz pedig keresve sem találhatsz jobb rendezvényt, mint egy kiállítás. Azonban az, hogy jelen vagy egy ilyen eseményen, önmagában nem garancia a sikerre, ugyanis számos olyan apróság létezik, amire érdemes nagyon odafigyelni a készülődésnél.
Pontosan ezért az évek során szerzett tapasztalataink alapján összegyűjtöttük neked, mi az a tíz dolog, amelyre ha figyelmet fordítasz, sikered lesz a rendezvényen szakmai és vásárlói körökben egyaránt.
Miért ajánlott részt venni egy kiállításon?
Egy ilyen eseményen mindenki ott van, aki számít a te szektorodból. Pontosan ezért remek terep ez a kapcsolatok építésére, valamint az új partnerek és vásárlók szerzéséhez egyaránt. Ha tényleg odateszed magad egy kiállításon, akkor biztos lehetsz abban, hogy egy nagyon stabil ugródeszkát készítettél elő a céged számára. Azt pedig, hogy ezt minként használod ki, csak rajtad múlik.
1. Képzeld magad az érdeklődők helyébe és ennek megfelelően álmodd meg a standodat!
Már a tervezés legkorábbi fázisainál is érdemes észben tartani azt, hogy a stand amit tervezel, nem neked készül, vagyis elsősorban nem az egyéni ízlésedre kell hagyatkoznod. Ugyanis már az első benyomásnál eldőlhet, hogy egy potenciális ügyfél betér-e hozzád vagy sem.
Így lényeges az, milyen betűtípust használsz, milyen színkombinációt álmodtál meg, de mérvadó a kialakított tér, valamint a mindezek által keltett hangulat is. A legjobb tanács, amit ezzel kapcsolatban adni tudunk neked, hogy mindig próbálj meg a kívülállók fejével gondolkozni! Képzeld magad egy résztvevő helyébe, aki a legjobb ajánlatot és a legmegbízhatóbb partnert keresi! Így máris nagy lépést tettél a sikeres kiállításmarketing felé.
2. Mutasd meg mindenkinek, hogy jelen vagy!
Van a cégednek weboldala? Használod a Facebookot és az Instagramot? Akkor bizony nem kérdés, hogy ezeket az online felületeket is teljes egészében ki kell használnod egy kiállítás alkalmával. Hiszen ezáltal nem csupán azok látnak, akik jelen vannak a rendezvényen, de több ezer más érdeklődőt is megtalálhatsz ezekkel a bejegyzésekkel, posztokkal, hirdetésekkel.
Így ha esetleg valaki nem tudott eljutni a helyszínre, nem hallott a rendezvényről vagy nem ismerte a vállalkozásod tevékenységét, most mindenről értesülhet a friss híreid által. Emiatt elengedhetetlen, hogy minél több felületen megjelenj az online térben a kiállítás előtt, alatt és után is.
Természetesen amint biztossá válik, hogy részt veszel az eseményen, érdemes minél előbb közzétenni az erről szóló híreket. Emellett kiállítás alatt is ajánlott rendszeresen posztolni, amelyeket feldobhatsz fotókkal, akár videókkal is. Sőt, amikor van egy kis időd, akár élőben is bejelentkezhetsz vagy akár játékra is invitálhatod a követőidet, fenntartva ezzel az érdeklődést. Utólag pedig ne feledkezz meg a részletes beszámoló elkészítéséről, amely keretein belül színes posztokban mutathatod be, mi minden történt veled az elmúlt napokban. Így aki lemaradt, garantáltan bánni fogja!
3. Ne feledkezz meg a szakmai körökről és az ügyfeleidről sem
A potenciális partnerek megfogása mellett nem szabad elfeledkezned a már meglévő ügyfeleidről sem, de ugyanennyire lényeges az is, hogy a hozzád közel álló szakmai körök is értesüljenek arról, hogy jelen leszel, vagy és voltál az adott eseményen. Erre tökéletes megoldás egy hírlevél, amelyben meghívhatod őket a standodhoz, sőt, akár egy új ajánlat, szolgáltatás vagy termék bemutatását is megígérheted nekik, így rögtön két legyet is üthetsz egy csapásra.
4. Legyen a standod nyugodt és megbeszélésre alkalmas
Már beszéltünk arról, mennyire lényeges a stand megjelenése egy kiállításon. A helyzet az, hogy a tapasztalataink azt mutatják, hogy ugyanennyire fontos az is, miként alakítod ki a belső teret. Hiszen sokkal termékenyebb lehet egy olyan megbeszélés, ahol az ügyfél kényelmesen ül, finom kávét szürcsöl és nem érzi, hogy bármi miatt sietnie kellene, mint egy olyan, ahol egyik lábáról a másikra áll és a kényelmetlenség miatt alig várja, hogy tovább állhasson.
Állj úgy az egészhez, mintha az irodádat rendeznéd be, hiszen minden apróság téged és a vállalkozásodat tükrözi majd vissza. Ha pedig egy partner jól érzi magát valahol, arra a helyre szívesen gondol vissza és nagyobb az esély az üzlet megkötésére is.
5. Válj emlékezetessé
Egy ilyen rendezvényen nagyon sok kiállító van rengeteg különböző standdal és eltérő kínálattal. Az érdeklődők körbe járnak, begyűjtik az információkat, felmarkolják a szóróanyagokat és a nap végén hazamennek. Másnap, mikor rendszerezik a hallottakat, bizony sok esetben nem egyszerű feladat visszaemlékezni minden egyes részletre, így ha ennek elejét szeretnéd venni, érdemes már a helyszínen alaposan bevésni magad az emlékezetükbe. Pont ezért érdemes valami olyan aprósággal készülnöd, amelyet ajándékba adhatsz a hozzád betérőnek és máshol biztosan nem kap a rendezvényen. Így később biztosan pontosan fel tudja majd idézni a beszélgetéseteket, amikor a kezébe veszi, ami igen nagy piros pontot jelent számodra a kezdeti mérlegeléseknél.
6. Ne engedd el az érdeklődőket elérhetőség nélkül
Bár nagyon lényegesek ezek a személyes találkozások, legalább annyira fontos az is, hogy ne hagyd elmenni csak úgy az érdeklődőket. Ennek a legfinomabb módja az, ha nem csak te adod meg az elérhetőségeidet, de te is elkéred az e-mail címüket, így te magad is gondoskodhatsz a kapcsolat fenntartásáról. Egy idő elteltével bátran küldhetsz neki egy érdeklődő e-mailt, de a GDPR szabályaira odafigyelve akár hírleveleket is küldhetsz neki a legfrissebb aktuális ajánlataidról, a cégeddel kapcsolatos hírekről.
7. A cél a kapcsolatépítés, nem pedig az eladás
Az, hogy egy ilyen rendezvényt sikerként vagy kudarcként élsz meg, a hozzáállásodon is múlik. Ugyanis egy kiállítás nem feltétlenül az a terep, ahol azonnal eladások történnek és szerződések íródnak. Így ha alapvetően ezzel számolsz, elképzelhető, hogy csalódás ér.
Viszont ha a kapcsolatépítés a fő célod, garantáltan boldogan térsz majd haza, ráadásul ezzel nem csak a szakmai körökben tehetsz szert nagyobb ismertségre, de zsebre tehetsz számos potenciális ügyfelet is. Ahhoz, hogy ezt átlásd, érdemes újra beleképzelned magad a látogatók helyébe. Ott állsz érdeklődőként, aki a legjobb ajánlatot keresi a rengeteg stand között.
Te is szeretnél minden ajánlatot meghallgatni és alaposan átgondolni a döntést, igaz? Mindebből az következik, hogy az itt kiépített kapcsolatok kamatoztatására bizony várnod kell. Azonban rendszerint megéri egy kicsit türelmesnek lenni.
8. Kérdezz, érdeklődj
Amikor egy érdeklődő megáll a standodnál, bizony számos kérdése lesz és mindent a saját cége szemszögéből fog nézni. Éppen ezért lényeges, hogy ne ajánlatokkal kezd el bombázni őt az első pillanattól!
Légy érdeklődő és kérdezz tőle sokat, ugyanis ezzel egyrészt rengeteg, számodra hasznos információt gyűjthetsz be róla, másrészt pedig egy ilyen beszélgetésbe kulturáltan fűzheted bele az általad kínált ajánlatokat. Érdeklődj a vállalkozásukkal kapcsolatos céljaikról, esetleg a felmerülő gondjaikról, problémás dolgaikról és próbálj ezekre hasznos megoldásokat nyújtani és ötleteket adni! Így ugyanis mindketten jól jártok majd.
9. Nyugodtan térj be a versenytársaidhoz is
Sőt, akár a standodhoz is meghívhatod őket, hiszen nem ellenségek vagytok, hanem szakmabeliek! Ha körbe jársz a kiállítótérben és szemügyre veszed az ő standjukat, egyrészt sok ötletet gyűjthetsz, tájékozódhatsz a kínálatukról és hasznos kapcsolatokat is építhetsz.
Éppen ezért érdemes meghívnod néhányukat egy kávéra a saját pavilonodhoz, hiszen ki tudja, akár összeegyeztetve a repertoárotokat olyan új ügyfélre is szert tehettek, akik külön-külön nem tudtatok volna vállalni!
10. Az innovatív stand tükrözi a hozzáállásodat
Ha a standot, amivel megjelensz annak alapján alakítod ki, hogy ne csak a jelenben állja meg a helyét, de előre vetítse azt is, milyen jövőkép lebeg a szemed előtt, sokkal vonzóbb lehet az összkép a jelen lévők számára.
Ugyanis tudat alatt mindezzel azt üzened, hogy veled bátran tervezhetnek hosszú távra is, ráadásul biztosan lehetnek abban, hogy mindig mutatsz valami újat a számukra, ha a te ügyfeleid lesznek.
Amennyiben kedvet kaptál, hogy te is megmutasd magad egy kiállításon vagy egyéb szakmai rendezvényen és igazán profi segítséget keresel a standod kivitelezéséhez, akkor bátran keress fel minket!
Gyakran Ismételt Kérdések
A kiállításon való részvétel presztízs értéket hordoz magában.
Célja egy standnak a figyelem felkeltés, az új termékek, szolgáltatások eladása, megismertetése. Ez szólhat a közönségnek és a szakmának is
Remek alkalmat hordoz arra, hogy megfigyeljük a versenytársakat, tapasztalatot cseréljünk
Vélemény, hozzászólás?