Nincs is annál izgalmasabb dolog, mint amikor egy hamarosan megnyitó üzletet kell berendezni. A most még üres falak hamarosan megtelnek élettel és ez lesz az a hely, amely képviseli mindazt, amivel foglalkozol. Nem elég egyszerűen beszerezni a megfelelő bútorokat és kipakolni az árucikkeket. A boltnak szüksége van egy designra, amelytől egyedivé válik, ami kellemessé teszi az itt eltöltött időt és egyben segít az eladások ösztönzésében. Ebben az üzlet design kisokosban mindent megtalálsz az ideális berendezéssel kapcsolatban.
Mi a design szerepe egy üzletben?
Amikor az ember belép egy üzletbe, rögtön kialakul benne egy első benyomás, ami alapvetően meghatározza azt, hogy mit gondol a boltodról és az ott található termékekről.
Fontos, hogy a belső kialakítás segítse a pozitív élmény megteremtését.
Amellett, hogy egy üzlet berendezésének érdemes praktikusnak és komfortosnak lennie, figyelembe kell venni azt is, milyen óriási jelentősége van ennek a marketing szempontjából is. Ez lesz az a vonal, ami majd visszaköszön a vállalkozásod online felületein, valamint a nyomtatott anyagokon is.
Mire kell helyezni a hangsúlyt az üzlet designban?
Számos szempontot kell figyelembe venni az üzlet design kialakításakor, ám a legfontosabb amit mindig szem előtt kell tartani, hogy egységes és harmonikus legyen az összkép, ugyanakkor tükrözze az üzlet stílusát.
Egy ilyen esetben ugyanolyan szerepe van egy logónak, a bútorok elhelyezésének, a színeknek és a kasszapult kialakításának, mint a világításnak vagy a kihelyezett dekorációs elemeknek.
Első lépésként mindenképpen át kell gondolni azt, mi mindent szeretnél életre hívni a falak között és azokon kívül.
Milyen szempontokat kell mérlegelni a design koncepció kialakításakor?
Az első és legfontosabb kérdés ezen a téren az, hogy létezik-e már egy meglévő arculata az üzletednek vagy teljesen a nulláról kell indítani mindent.
Az előbbi esetén már van egy kiindulópont, amely remek ugródeszka lehet, hiszen már adottak a színek és a koncepció, ráadásul valószínűleg nem ismeretlen az emberek számára a boltod.
Utóbbi esetben viszont arra van szükség, hogy lépésről lépésre felépíts egy erős alapot, amelyből kinőheti magát egy komplett arculat.
Ez az alap egy olyan kulcsa lesz a vállalkozásodnak, amely visszaköszön a fizikai üzletben, a közösségi média felületeken és a weboldalon is, sőt helyet kap a nyomtatott anyagokon is. Amit ezen a ponton megálmodsz, azt fogják megismerni a potenciális vásárlóid és azt kötik majd össze a tevékenységeddel és a termékeiddel.
Maga a megjelenés viszont még csak a jéghegy csúcsa, hiszen az üzlethelyiség adottságai sok téren meghatározóak, ha a design koncepció kialakításáról van szó. A rendelkezésre álló tér és annak méretei ugyanis mind sokat nyomnak a latba a berendezés, a fények és a színek szempontjából egyaránt.
Akár az alap koncepció kialakításáról, akár a bolt berendezéséről van szó, fontos az, hogy valamivel tűnj ki a többiek közül, nyújts mást a megjelenés terén, mint amit a konkurencia! Így ugyanis könnyen megjegyeznek majd az emberek.
Ugyanakkor nem szabad nagyon elrugaszkodni sem az ötletekkel, bármit is találsz ki, törekedj a harmónia megteremtésére. Fontos tanács az is, hogy amennyiben valami nem fér bele a koncepcióba az ötleteid közül, engedd el vagy finomíts rajta, ugyanis e téren kiemelten igaz az, hogy ha túl sokat akarsz, könnyen keveset foghatsz.
Ha letisztult és egyértelmű az elgondolás, az egy nagyon sikeres úton indíthatja el a vállalkozásodat online és magában az üzletben egyaránt. A zsúfoltság viszont könnyen negatív érzéseket kelthet a potenciális vásárlóidban.
Mire kell figyelni a design kapcsán?
Ezzel kapcsolatban a teljesség igényével mindent felsorolni gyakorlatilag lehetetlen, viszont vannak olyan fontos pontok, melyekről mindenképpen említést kell tenni:
Igazodjon a többi design elemhez
Ahogy már fentebb is említettük, a kitalált design visszaköszön majd az üzletben, valamint az online és nyomtatott felületeken egyaránt, vagyis e téren is egységben kell gondolkoznod.
A színeknek, a betűknek, a stílusnak és az összhatásnak ugyanis stimmelnie kell.
Alkoss egy olyan egységet, amely magában foglal mindent, amit az üzlet nyújt, közvetít.
Tükrözze az árult termékek hangulatát
Szintén lényeges, hogy a design megálmodásánál vedd figyelembe az üzleted profilját is és a termékeket is, amelyeket forgalmazol. Hiszen egészen más stílus passzol például egy főként üzletembereket célzó öltönyöket áruló üzlethez mint egy party kellék üzlethez, egy bababolthoz, egy pékséghez vagy akár egy jellemzően hölgy vásárlókat váró drogériához.
A sort pedig hosszan lehetne még folytatni. Lényeges tehát az árucikkek jellege és a célközönség is az üzleti design megálmodása során.
Melyek a legújabb üzleti design trendek?
A mai rohanó, igen gyorsan változó világban fontos az, hogy úgy álmodd meg az üzleti designt, hogy az többfunkciós legyen és adott legyen a lehetőség a teljes átalakulásra is, ha arra van szükség. Így ha kell, gond nélkül átvariálhatod a teret és feldobhatod a hangulatot az üzletben úgy, hogy nem szükséges hozzá nagyobb felfordulással járó átalakítás.
Emellett 2020-ban érdemes a környezettudatosságot is szem előtt tartani, így ha csak lehet, válassz újrahasznosított anyagokból készült berendezési tárgyakat és dekorációs elemeket.
Még mielőtt megijednél, a fáról sem kell lemondanod, sőt! A fenntartható forrásból származó, újrahasznosított fa alapanyagok segítségével nem csak a Földet óvhatod meg, de meleg, otthonost hatást is kelthetsz a helyiségben.
Ha pedig a hatásnál tartunk, a színekről sem szabad megfeledkeznünk. A legújabb üzleti design trendekben ugyanis egyre gyakoribb, hogy mindössze egy színt alkalmaznak, annak viszont számtalan árnyalata visszaköszön a logóban, az online felületeken és a falakon egyaránt. Ha mindezt feldobod élő zöld növényekkel, esetleg egy moha fallal, biztos, hogy telitalálat lesz.
Láthatod, milyen sok szempontot kell figyelembe venni az üzlet design megálmodásakor. Ezért fontos, hogy légy alapos és átgondolt, hiszen ez lesz az üzleted „borítója”, amely alapján a potenciás vásárlók máris bekategorizálnak tudat alatt.
Gyakran Ismételt Kérdések
Egy üzletnek szüksége van egy designra, amelytől egyedivé válik, ami kellemessé teszi az itt eltöltött időt és egyben segít az eladások ösztönzésében. Hiszen amellett, hogy a berendezésnek érdemes praktikusnak lennie, óriási jelentősége van mindennek a marketing szempontjából is.
Amikor az ember belép egy üzletbe, rögtön kialakul benne egy első benyomás, ami alapvetően meghatározza azt, hogy mit gondol a boltodról és az ott található termékekről. Pontosan ezért nagyon fontos, hogy a belső kialakítás segítse a pozitív élmény megteremtését.
A teljesség igényével minden felsorolni lehetetlen, viszont vannak olyan fontos pontok, melyekről említést kell tenni. Az egyik az, hogy igazodjon az üzlet stílusa az online és offline design elemekhez, másrészt pedig figyelembe kell venni a termékek hangulatát is.
Vélemény, hozzászólás?