A kirakat a kereskedelem egyik legfontosabb marketing eszköze, amellyel már jóval a internet megjelenése előtt is éltek, és a mai napig nagyon fontos funkciót tölt be a különböző üzletek életében. Emiatt lényeges, hogy kövesd a kirakatrendezés szabályait, mikor berendezed a teret. Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük számodra a legfontosabbakat.
Mi a kirakat célja, mit árul el az üzletről?
A kirakat ott és akkor a helyszínen sarkall vásárlásra és van hatással az arra járó emberekre. Mindezt hangulatán és az ott elhelyezett árukon keresztül teszi.
Olyan ez, akár egy borító a könyvek esetében. Ez az, amit először meglát a potenciális vásárló, ami alapján véleményt alkot anélkül, hogy betenné a lábát a boltba és ami miatt akár úgy is vásárol nálad, hogy alapvetően nem tervezte.
Egy jól berendezett kirakat és pár esztétikusan elhelyezett termék remek lehetőség, hogy becsalogasd magadhoz a vevőket.
A kirakatban bemutathatod a bolt stílusát, kiteheted ide a legnépszerűbb termékeidet, felhívhatod a figyelmet az akciókra és engedhetsz egy kis betekintést az üzletedbe. Ha ügyes vagy sok vásárlót vagy érdeklődőt foghatsz így magadnak.
Miért fontos marketing szempontból a megfelelő kirakatrendezés és termékkihelyezés?
Egy megfelelően berendezett kirakat számos szempontból támogatja üzleted népszerűsítését, vagyis ha ügyesen használod remek marketing eszköz lehet.
Az egyik legfontosabb, hogy nyitvatartási időn túl is van hatása, vagyis ha az üzlet zárva van, a kirakatot akkor is megtekinthetik az arra járók, tájékozódhatnak az árakról és megnézhetik az aktuális termékkínálatot.
A kirakat egy állandó reklámfelület.
A kirakat emellett nagyban hozzájárul az impulzusvásárláshoz is, hiszen bár lehet, hogy valaki alapvetően csak a pékségbe indult, de a kirakatban meglátva egy leakciózott táskát, máris módosít az eredeti tervén és betér hozzád. Ez főként az utcai portálos üzleteknél érvényesül.
Ezeken felül a kirakat egy olyan vásárlóösztönző eszközt ad a vállalkozó kezébe, amely gyorsan és könnyen változtatható, így mindig aktuális lehet.
Számos kutatás bizonyította már azt, hogy közvetlenül egy üzlet kirakatának átrendezését követően a forgalom jelentősen megnövekedett az azt megelőző napokhoz képest. Ez a növekedés főként a kihelyezett árukra irányul, ugyanakkor az új kirakat hat a többi termékre is.
Mik a kirakatrendezés szabályai, mire kell figyelni a termékkihelyezés során?
Érdemes néhány alapszabályt betartani annak érdekében, hogy a maximumot tudd kihozni az üzlet design-ból.
Nézzük mik kirakatrendezés szabályai:
1.A rendelkezésre álló tér felmérése
Még mielőtt bármibe is belefognál, nagyon lényeges, hogy mérd fel, mekkora hely áll a rendelkezésedre és mi az, amit esztétikusan meg tudsz valósítani az elképzeléseidből.
Tartsd szem előtt, hogy bár fontos a figyelemfelkeltés, a zsúfoltságot mindenképpen kerülni kell.
2.A termékek kiválasztása
Érdemes a termékeket bizonyos koncepció mentén válogatni, így ezen a téren is egységet tudsz teremteni, ráadásul a magad dolgát is megkönnyíted.
Nem könnyű feladat kiválasztani a hívó termékeket. Tipp: lehet az aktuális akciókra vagy a közelgő ünnepi hangulatra helyezni a hangsúlyt, – legyen az a Valentin nap, Húsvét vagy Karácsony – így máris megvan a vezérfonal, ami alapján kiválaszthatod a megfelelő árucikkeket.
Érdemes először minden kihelyezendő terméket felsorakoztatni és csak utána belevágni a kirakat rendezésébe, így könnyebben megőrizhető az alapkoncepció.
3.A dizájnkoncepció kialakítása
Egy kirakat berendezésének vannak aranyszabályai, amelyek túlmutatnak az egyszerű termékkihelyezésen, érdemes ezekhez tartani magadat.
Összhang
Az első és legfontosabb az összhang! Az a cél, hogy az elkészült kirakat megragadja a tekintetet és harmóniát sugározzon magából.
Ha nincs meg az egyensúly és az arra járó egy kisebb káoszt lát maga előtt, máris veszítettél egy potenciális vevőt.
Fókuszpont
Lényeges az is, hogy legyen egy fókuszpontja a térnek, amelyre először szegeződik a tekintet és ehhez mérten készüljön el a kirakat többi része.
Ide kerülhet a legfontosabb dizájn elem, a legnagyobb értékkel bíró információ vagy a legkelendőbb termék.
Kontraszt
Megjelenés szempontjából lényeges a kontrasztok megléte is. Ezzel nem csak az összhanghoz tehetsz hozzá nagyon sokat, de ezzel együtt áttekinthetőbbé is válik a kihelyezett árukészlet.
Ha egy fehér háttér elé világos árucikkeket és dekorációs elemeket helyezel, biztosan kevesebb sikert érsz el, mintha bevonnál a történetbe egy sötétebb árnyalatot is.
Megfelelő színek
Ezen a ponton pedig el is érkeztünk a színek kérdéséhez, melyek szintén nagyon sokat nyomnak a latba.
Figyelj rá, hogy legfeljebb három, egymáshoz illő színt válassz a kirakat berendezéséhez. További szempont, hogy ezeknek a színeknek passzolniuk kell a brandhez is.
Ha ennél több színt használsz, melyek ráadásul még el is ütnek az üzlet többi részén alkalmazott árnyalatoktól, akkor bárhogy is igyekszel az összkép sosem fog jól mutatni.
Például hiába a piros, a fehér és a zöld a Karácsony színei, ha az üzlet színvilágában a lila árnyalat érvényesül, ennek megfelelően érdemes alakítani az ünnepi kirakat összképét is.
4.A termékek csoportosítása
A termékeket a kirakatba helyezés előtt rendezd csoportokba egy általad meghatározott szabály szerint.
Ha például méret, szín vagy típus szerint rendszerezed őket, segítesz a nézelődőnek abban, hogy könnyebben átlássák az összes árucikket, amit szeretnél nekik megmutatni a kirakatodon keresztül.
Ráadásul ennek hála, az egész kompozíció egy rendezett összképet mutat majd.
5.A termékek elrendezése
A termékek elhelyezése terén a legnépszerűbb elrendezési mód a piramis forma.
Ennek lényege, hogy a legnagyobb terméket helyezed a középpontba és oldal irányba haladva egyre kisebbek kerülnek mellé. Ha közel egyforma méretűek az árucikkek, akkor érdemes dekorációs elemeket is beépíteni, így nem kell lemondani erről az elrendezési formáról.
Ha a piramis szimmetrikus, nyugalmat sugároz, ha aszimmetrikus, akkor egy sokkal lendületesebb, mozgalmasabb hatást kelt.
Emellett ha komolyabb dekor elemekben és háttérben gondolkozol, választhatod azt a módszert is, hogy szellősen, a kialakított térnek megfelelően helyezed el a termékeket, de az akció mértéke szerint is sorakoztathatod őket.
Mi van tiltólistán a kirakatrendezés szabályai szerint?
Ha koncepció és átgondolás nélkül helyezel ki termékeket a kirakatba, akkor az könnyen azt az érzést keltheti, mintha az ember egy raktárba nézne be.
A legfontosabb, hogy ne próbálj meg mindent egyben megmutatni ezen a platformon, hagyj termékeket az üzletben is.
A berendezés során érdemes a kirakatrendezés szabályait szem előtt tartani.
Bármilyen koncepció mellett is döntesz, a legnagyobb hiba amit elkövethetsz az, ha a kirakatod az igénytelenség hatását kelti. Ennek elkerülése érdekében fontos a megfelelő elrendezés, a dekorációs elemek és színek előzetes kiválasztása és a harmónia megteremtése.
Ne feledd, a kirakat egy fontos marketing csatorna, ami a hét minden percében igyekszik megragadni potenciális vásárlóid figyelmét, ezért nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy jól mutasson.
Milyen gyakran kell átrendezni a kirakatot, lecserélni a kihelyezett termékeket?
Ez minden esetben az üzlet profiljától függ, ám a komolyabb akciók és ünnepi időszakok előtt mindenképpen érdemes valami új elrendezéssel előrukkolnod.
Ha például ruházati áruról van szó, érdemes gyakran változtatni a kihelyezett termékeken, viszont ha luxus termékeket forgalmazol, ritkábban is alakíthatsz a koncepción.
Láthatod, milyen sok szempontot kell figyelembe venni egy kirakat berendezése során. Ezért fontos, hogy mindig légy átgondolt, mielőtt belevágsz az átrendezésébe.
Gyakran Ismételt Kérdések
A kirakat az, amit először meglát a potenciális vásárló, ami alapján véleményt alkot anélkül, hogy betenné a lábát a boltba és ami miatt akár úgy is vásárol nálad, hogy alapvetően nem tervezte. Vagyis remek terep ez ahhoz, hogy becsalogasd magadhoz a vevőket.
Ez minden esetben az üzlet profiljától függ, ám a komolyabb akciók és ünnepi időszakok előtt mindenképpen érdemes valami új elrendezéssel előrukkolni.
A kirakatrendezés során fontos néhány alapszabályt betartani. Ilyenek az összhang megteremtése, a megfelelő színek kiválasztása, valamint a termékek optimális elhelyezése.
Vélemény, hozzászólás?