A zöldség-gyümölcs kínálat teljes értékteremtő láncolata- sokan nevezik így a Fruit Logistica kiállítást, ahol a globális szereplőktől a kis- és közepes kínálatot képviselőkig mindenkinek van lehetősége képviseltetni magát. Ez a nemzetközi rendezvény remek terep a termelők számára, valamint a kereskedők döntéshozóinak egyaránt, hiszen egyedülálló kapcsolatépítési lehetőséget kínál az őstermelői szektorhoz kapcsolódva, igen szerteágazó területen.
Az idén már huszonnyolcadik alkalommal, Berlinben megrendezett eseményre minden esztendőben csaknem 132 országból érkezik több mint 3000 kiállító és hozzávetőlegesen 78.000 érdeklődő, vagyis ebben a témakörben nem nagyon találni ennél népszerűbb és nívósabb kiállítást a nemzetközi térben. Tulajdonképpen aki itt megjelenik, garantáltan világszerte ismertté válik a szakmai berkeken belül, legyen szó termékekről vagy szolgáltatásokról. Természetesen mindehhez szükség van egy megfelelően megtervezett és felépített standra és jó, ha tisztában vagy néhány hasznos információval, amelyeket most saját tapasztalataink alapján megosztunk veled.
Tulajdonképpen mi is az a Fruit Logistica kiállítás?
Ha egyszerűen akarunk fogalmazni, akkor egy gyümölcsök és zöldségek témakörét lefedő őstermelői kiállítás, amely minden szektorát lefedi a friss termékeknek, vagyis ezen üzletág teljes spektruma képviselteti magát ezen a rendezvényen, legyen szó új technikai rendszerekről, logisztikai megoldásokról vagy szolgáltatások bemutatásáról. Az esemény állandó helyszíne Berlin, csaknem két évtizeddel ezelőtt azonban megálmodták az Asia Fruit Logistica kiállítást is, amely ennek az eseménynek a testvérkiállítása és rendszerint Hongkong, valamint Szingapúr szolgál számára helyszínül. Ezen a rendezvényen a teljes ázsiai régióban megtalálható friss termékekre és a szektorra épülő szolgáltatások találhatók meg, valamint workshopokkal is várják a látogatókat a logisztika a technológia és a marketing területéhez kapcsolódva.
A hazai termelők szempontjából a berlini esemény különösen nagy jelentőséggel bír. Ennek oka, hogy a magyar zöldség-gyümölcs termékek legnagyobb felvevő piaca Németország. Az itthon megtermelt zöldség- és gyümölcs termesztésből származó áru csaknem 50%-a kerül exportra, ennek pedig körülbelül 20 százaléka pedig német területeken kerül értékesítésre. Ebből kifolyólag hazánk számára rendkívül kiemelt rendezvénynek számít.
Kinek ajánlott a részvétel és miről szól a rendezvény?
Ez a nemzetközi kiállítás nem csupán a kereskedőknek, hanem a kilátogató termelőknek is komoly lehetőséget tartogat. A friss zöldségekkel és gyümölcsökkel foglalkozókon kívül minden évben várják a helyszínre azokat, akik szárított gyümölcsökkel és a csonthéjasokkal, csomagolással, címkézéssel, szállítással, logisztikával, áruforgalommal vagy raktározással foglalkoznak, de a média, az informatika, a termesztéstechnológia és a fajtabővítés is szerepel a résztvevői repertoárban, valamint a 2021-es rendezvénytől már a fagyasztott zöldség-gyümölccsel foglalkozók számára is nyitva áll a kapu. Jól látható, hogy a kiállítás túllépett azon, hogy csak a termelő és kereskedő cégek mutassák meg magukat, ennél ma már jóval többről van szó.
Mindezek mellett egész nap workshopok, beszélgetések és egyéb kapcsolódó programok színesítik az eseményt, ahol rendszerint külön foglalkoznak például a start-up cégekkel, a nők karrierépítési lehetőségeivel, de számos díj is gazdára talál itt közönségszavazatok és szakmai nézetek alapján. A FLARE („Fruitnet World of Fresh Ideas”) névre keresztelt díjat például 2020-ban adták át először, amellyel azt jutalmazták, aki a friss gyümölcs- és zöldség kiskereskedelemi képviselői közül innovatív és inspiráló ötleteket alkalmaznak arra, hogy ösztönözzék a fogyasztókat a friss termékek fogyasztásának növelésére. Fruit Logistica-n viszont már komoly múltja van az Innovation Award kitüntetésnek, amelyre előzetesen pályázhatnak újításaikkal a résztvevő kiállítók. A zsűri végzi az előválogatást, a nyerteseket a közönségszavazatok alapján választják ki.
Milyen neves kiállítókkal találkozhatunk az FRUIT LOGISTICA kiállításon?
Tulajdonképpen felsorolni is lehetetlen, milyen széles azok köre, akik szakmabeliként jelen vannak ezen a kiállításon. A világ gyümölcs-és zöldségtermelői mellett ugyanis helyet kapnak a legmodernebb üvegházépítő cégek, a csomagolóanyag gyártók, a kis feldolgozógépek, a művelőeszközök, a szedést segítő eszközök, a minőség ellenőrző műszerek, de még a technikai háttértámogatást adó szaktanácsadó cégek is jelen vannak már. Vagyis mindenkinek helye van itt, akinek a tevékenységi köre kapcsolódik a zöldség – és gyümölcstermeléshez valamilyen módon.
Miért jó nekem, ha részt veszek a kiállításon?
A fentiekből is jól látható, hogy ezen a rendezvényen mindenki jelen van, aki világviszonylatban számít a szakmában. Vagyis függetlenül attól, hogy start-upról vagy több éves múltra visszatekintő cégről van szó, a márkaismertség növelésére mindenképpen tökéletes terep ez. Nem beszélve arról, hogy megfelelően kommunikálva hatalmas presztízs az, hogy egy magyar termelő vagy szolgáltató részt vesz egy ilyen eseményen, nemzetközi elismertséget szerezve ezzel. Szintén kitűnő terep ez egy új termék bevezetésére vagy egy meglévő áru megismertetéséhez a nemzetközi piacon. Hiszen itt több ezer olyan érdeklődő és potenciális partner van jelen, akiket érdekelhet a tevékenységed. Ráadásul itt biztosan megtalálod azokat, akik hasonló tevékenységi körben dolgoznak egy másik országban, így ha nyitott szemmel jársz körbe a helyszínen, ötleteket gyűjthetsz a többi vállalkozótól, másrészt megismerheted ezeket a cégeket, sőt, akár ha úgy alakul, összetehetitek a tudásotokat és közösen is életre hívhattok valami egészen egyedit.
Milyen a standok kialakítása ezen a kiállításon? Van-e bármilyen specialitás, amire figyelni érdemes?
Ha úgy érzed, hogy legközelebb neked is ott a helyed a Fruit Logistica-n kiállítóként, akkor fontos néhány alap dologgal tisztában lenned. Először is mindenképpen ki kell emelni, hogy hatalmas területről van szó, így térkép nélkül semmiképpen ne próbálj meg eligazodni itt, ugyanis gyakorlatilag ez lehetetlen. Tekintve, hogy a helyszín Berlin, az angolul való kommunikációval nem lesz probléma, mindent könnyedén el tudsz majd intézni és hála a német precizitásnak, rendszerint fennakadások sincsenek e téren. Azonban fel kell azonban hívnunk a figyelmedet arra, hogy a tapasztalataink azt mutatják, hogy igen nagy összeget szükséges elkülöníteni arra, hogy a vállalkozásod megjelenjen itt. Lássunk néhány példát! Egy alap projektre hozzávetőlegesen tizenöt millió forintot kell szánni minden költséggel együtt. Viszont egy 100 négyzetméteres stand esetében ez az összeg már negyven millió forint körül mozog. Természetesen mindez csupán becslés, a hivatalos és részletes árakról ide kattintva tudsz tájékozódni, azonban érdemes alaposan belemélyedni a témába annak érdekében, hogy ne érjenek meglepetések a szervezés során.
A standok kapcsán elmondható, hogy jellemzően egyedi standokkal jelennek meg a kiállítók, így különös figyelmet kell szentelni az igényességre. Emellett, bár évente megrendezett eseményről van szó és úgy gondolhatod, hogy rengeteg időtök van a felkészülésre, a tapasztalat azt mutatja, érdemes minél előbb hozzálátni a szervezéshez, mert nagyon könnyű kicsúszni az időkeretből, amely könnyen a minőség rovására mehet.
Amennyiben szeretnél igazán profi segítséged a standok kivitelezéséhez, akkor a MaRo CAD Kft.-re bátran rábízhatod a tervezést és a megvalósítást egyaránt.
Gyakran Ismételt Kérdések
A Fruit Logistica nagy őstermelői nemzetközi kiállítás.
Az őstermelőktől kezdve a kis és közepes vállalkozásoknak is érdemes megjelenniük
132 országból, 3000 kiállító vett részt az idei rendezvényen.
Vélemény, hozzászólás?