Hiába álmodtad meg és hoztad létre az üzleted számára a tökéletes kirakatot, ha ahogy lemegy a nap és odabenn kialszanak a fények záróra után, semmit sem látnak belőle az arra járók.
Sokat veszít hatékonyságából akkor is, ha nem megfelelő világítást választottál. Ezzel pedig pont az egyik nagy előnyét veszíted el a kirakatnak, hiszen ez a platform nyitvatartási időtől függetlenül megragadja a vásárlókat és felhívja a figyelmet a termékeidre.
Ezért nagyon fontos a megfelelő kirakat világítás. Ebben a bejegyzésben minden fontos tudnivalót összegyűjtöttünk ezzel kapcsolatban.
Mi a kirakat világítás fő célja?
Egy sötét vagy félhomályban tengődő kirakatüveg mögött lehet akármi, az arra járók figyelmét nem tudja megragadni. Ezen pedig az sem segít, ha becsavarsz egy villanykörtét és felkapcsolod a villanyt.
Ha szeretnéd hatékonnyá tenni a kirakatot, akkor érdemes néhány fontos szabályt betartani a világítás kialakításával kapcsolatban. Miért növelnéd feleslegesen a villanyszámládat egy nem megfelelő világítással? Ha jól csinálod, akkor az esztétikum mellett ezzel vevőket csalogathatsz a boltodba?
A megfelelően elhelyezett fényforrások segítségével kiemelhetsz egy-egy terméket a térből, de fel is hívhatod a figyelmet egy-egy lényeges kirakat elemre.
A cél az, hogy aki elsétál az üzlet előtt, annak megragadja a figyelmét a kihelyezett árucikkek valamelyike és vagy akkor vagy később be is térjen megvásárolni azt.
Miért fontos a megfelelő kirakat világítás kialakítása?
Ma már akkora reklámzaj éri az embereket az utcákon és a plázákban, hogy azok közül mindenképpen ki kell tűnni.
Ha van egy átlagos kirakatod megfelelő világítással, akkor nagyjából nulláról indulsz. Különböző ötletes dekorációs elemekkel és a világítás javításával viszont előnyt kovácsolni boltodnak.
Ez a másik oldalról nézve is igaz: ha a kirakat megvilágítása nem megfelelő üzleted hátrányba kerül a többiekkel szemben. De mekkora ez a hátrány?
Mennyit árt üzletednek, ha rossz a kirakat világítás?
A nem megfelelő kirakat világítás két szempontból is veszteséget okozhat az üzleted számára.
Plusz kiadásaid lesznek, hiszen hosszú távon egész éjjel kivilágítani a teret nem kis összeg. Ez ideális esetben megtérül, de ha az elszalasztott vevők miatt kiesik a bevétel az duplán ráfizetés.
Másfelől nézve ez azt is jelenti, hogy a nem célzottan kereső, hanem a meglátni és megszeretni elvén vásárló célcsoportot biztosan nem éred el.
Felmérések alapján a megfelelő világítással akár 10-15%-kal is növelhető a bolt általános bevétele.
Mik a kirakat világítás kialakításának főbb elvei?
- A világítótesteket úgy szükséges elhelyezni, hogy ne legyenek a kirakat előtt állók látóterében. Ne így kápráztasd el potenciális vásárlóidat. 🙂
- Érdemes felülről, rejtett világítással dolgozni.
- A kirakat világításnak összhangban kell lennie a közvilágítással. Ehhez figyelembe kell venni például azt, hogy milyen jellegű településen van a bolt és milyenek az adott utca fényviszonyai. A túlvilágított kirakat akár balesetet is okozhat, elvonhatja az arra haladó autós figyelmét.
- A kirakat az üzlet minőségéről árulkodik. A kirakatot megvilágító fények elhelyezésénél ezt tudatosítani kell.
- Egyes árucikkek esetében lényeges az irányított megvilágítás.
- A színekre való figyelemfelhívás is fontos.
Milyen lámpákkal és hogyan lehet jól megvilágítani egy kirakatot?
Ha kirakatvilágításról van szó, van néhány olyan fontos tudnivaló a fényekkel kapcsolatban, amivel jó ha tisztában van az ember:
- Fontos, hogy megtaláld az ideális sugárzási szöget a világítás beállításakor. Ez alatt azt a szöget értjük, melyet képes megvilágítani az elhelyezett a lámpatest. Ez különösen a LED lámpák esetében érdekes, ugyanis a különböző típusoknak más-más a sugárzási szögük.
- Lényeges azt is tudni, mit jelöl az lx jelölés. Ez a fényintenzitást jelenti. Ennek akkor van nagy szerepe, amikor meghatározod, hogy milyen távolságra legyenek egymástól a fényforrások, de lényeges akkor is, ha egy-egy árucikk ideális megvilágításáról van szó.
- Tudd, hogy a fény színhőmérséklete komoly hatással van az emberek koncentrálóképességére. Minél alacsonyabb egy fényforrás Kelvin száma, annál melegebb fényt bocsát ki. A kirakatokhoz hideg fényekre van szükség, az ilyen típusú, jellemzően 6000-6500K teljesítményű fény ugyanis jobban fenntartja a figyelmet.
- A távolság állíthatóságára is érdemes nagy hangsúlyt fektetni, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy melyik terméket és milyen intenzitással világít meg egy lámpa.
Ezen a ponton pedig el is érkeztünk az árnyékvetés problémájához, hiszen ahol világítás van, ott árnyék is keletkezik. Ha ez a sötét rész éppen nem megfelelő helyre esik az optikailag rontja az összképet.
Mit lehet tenni ez ellen:
- Orvosolható üveg vagy opálplexi hátfallal, amelyet hátulról kell megvilágítani.
- A dőlésszög megváltoztatása is megfelelő megoldás lehet.
Milyen típusú fényforrások léteznek?
A kirakat szempontjából a ma már nagyon ritka esetben használt hagyományos izzók mellett a LED lámpákról és a sínrendszeres lámpákról lényeges szót ejteni e téren.
LED lámpák
A LED egy világító dióda, amely mikor áthalad rajta az áram, fényt bocsát ki. A fény színe ebben az esetben nagyon széles skálán választható, vagyis nagyon pontosan be lehet állítani vele a tökéletes fénykompozíciót.
További előnye, hogy az energiafelhasználása akár 7-szer, 8-szor kevesebb, fényhasznosítása tízszer nagyobb, élettartama pedig akár ötvenszerese is lehet mint egyhagyományos izzóé.
Egy LED lámpa felhasználási területe a kirakat terének adottságaitól függetlenül rendkívül sokrétű. Alkalmazható mennyezetbe és falba vagy akár padlóba süllyesztve is. Így pontosan onnan kaphatja a fény a tér, ahonnan a legnagyobb szüksége van rá.
Sínrendszeres lámpák
A sínrendszer segítségével felszerelt, állítható spotlámpákkal mindig éppen azt világíthatod meg, amit szeretnél.
Vagyis bár a fényforrás fix, de egy átrendezés után gond nélkül a megfelelő termékre irányíthatod a figyelmet.
Szempont az energiatakarékosság is
Természetesen a tökéletes kirakat világítás megalkotása mellett lényeges szempont az is, hogy ezt minél energiatakarékosabb módon tegyük.
Ez nem csak környezetkímélő, de az ezáltal zsebben maradt pénz mennyisége is számottevő.
Ami biztos, hogy a régi, hagyományos villanykörtéknél léteznek sokkal energiatakarékosabb izzók is, vagyis mindenképpen ezekben kell gondolkozni.
Ha most rögtön azok az alacsony fényű, energiatakarékosként kikiáltott izzók jutottak eszedbe, amelyek csak éppen annyi fényt adnak, hogy elláss az orrod hegyéig, ne aggódj, nem erről van szó.
Ma már a LED és a spotlámpák többsége is úgy van kialakítva, hogy jelentősen kevesebb áramot igényeljen, mint a hagyományos izzók.
Milyen világítás csoportok vannak, melyiket mikor és hogyan használjuk egy üzletben?
A világítás csoportok között megkülönböztetünk általános, kiemelő és kiegészítő típusokat.
Az általános világítás az alap fényt jelöli, ennek legegyszerűbb módja a szabadon sugárzó fénycsöves lámpatestek használata.
A kiemelő világítás a színpadvilágítás eszköztárából fejlődött ki és ért el a kirakatrendezésig. Alapvetően két fajtát különböztetünk meg. Az egyik a keskeny szögben sugárzó, így az adott részt nagyon erősen megvilágító spotlámpa, a másik pedig a nagyobb felületek kiemelésére szolgáló fényárlámpa.
A kiemelő világítás beállításakor nagyon oda kell figyelni arra, hogy semmiképpen ne zavarjuk vele sem az arra járó gyalogosokat, sem pedig a gépkocsivezetőket.
A harmadik csoportot a kiegészítő világítást a kirakat azon részein érdemes alkalmazni, ahol az általános világítás önmagában nem elég.
Hogyan legyen összhangban a kirakat és az üzlettér megvilágítása?
Fontos beszélni arról, hogy az üzletek és kirakatok kivilágítása terén két típust különböztetünk meg.
Az egyik, amikor fények az üzlet designjához és berendezéséhez igazodnak, vagyis a kirakat mellett a boltba is be lehet látni akkor is, ha már zárva van. Ilyen módon bizonyos szinten egy nagy „termékkatalógussá” olvad össze a két rész, ahol bátran nézelődhetnek az emberek.
Ebben az esetben nagyon fontos, hogy a két térben a színhőmérséklet és a fényerő egyforma legyen, ellenkező esetben ugyanis nagyon zavaró lehet az összhatás.
A másik eset az általános világítás. Itt az üzlet belső tere közömbös, a kirakaton van a hangsúly.
Marketing szempontból ennek egyébként nagy jelentősége van. Tudat alatt ez úgy hat a potenciális vásárlókra, hogy a jobban, igényesebben megvilágított boltokban drágább és jobb minőségű, míg a fényforrások szempontjából kevésbé jól ellátott üzletekben olcsóbb, és kevésbé igényes termékeket lehet kapni.
Fontos kihangsúlyozni, hogy bármelyik típust választod van lehetőséged arra, hogy figyelemfelkeltő kirakatot alkoss.
Mennyibe kerül egy kirakat megfelelő megvilágítása?
Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni, hiszen minden attól függ, mekkora a tér, milyen világítást képzeltél el bele, miként lesznek elrendezve a termékek, de sok múlik azok is, hogy milyen azon a területen a közvilágítás.
Készíteni kell egy tervet, ennek alapján könnyebben kiszámolható a végösszeg.
A lényeg, hogy egy kis kreativitással és ügyes megoldásokkal nem kell mélyen a zsebedbe nyúlni, ha szeretnéd életre hívni a már korábban megálmodott, ideális kirakat világítást az üzletednek.
Láthatod, hogy ha tökéletes kirakat világítást szeretnél üzletednek, akkor egy nagyon összetett feladat előtt állsz és rengeteg döntést kell meghoznod. Így érdemes mindenképpen alaposan belemélyednek a témába, mielőtt alkotni kezdesz. A végeredmény önmagáért beszél majd.
Gyakran Ismételt Kérdések
A nem megfelelő kirakat világítás miatt egyrészt plusz kiadásaid lesznek, hiszen egész éjjel kivilágítani a teret, az nem kis összeg hosszú távon. Ez természetesen ideális esetben megtérül, de ha az elszalasztott vevők miatt kiesik a bevétel, akkor az duplán ráfizetés.
A világítótesteket mindenképpen úgy szükséges elhelyezni, hogy ne legyenek a kirakat előtt állók látóterében, ne vakítsa el az arra járókat és segítségével a figyelmet a megfelelő árucikkekre irányíthasd.
Nem, hiszen egy kis kreativitással és ügyes megoldásokkal nem kell mélyen a zsebedbe nyúlni, ha szeretnéd életre hívni a már korábban megálmodott, ideális kirakat világítást az üzletednek.
Vélemény, hozzászólás?